August 07, 2005

Rundi Stadis

Viimekertaisten keskustaterminaalien sijaan kierretään tällä kertaa Helsinginniemen reunoilla. Painopisteenä on nimenomaan niemen itäreuna, joka paria poikkeusta lukuunottamatta tulikin varsin hyvin kuvattua. Aloitetaan pohjoisesta.

50 on linjana erikoinen: toinen päätepysäkki on lännessä rauhaisalla Pajamäen asuinalueella, toinen taas toisessa Helsingin suurista satamista, Sompasaaressa. Kun Vuosaaren satama valmistuu, tämäkin näkymä on historiaa; Kulosaaren sillan viereen (kuvan ottopaikasta muutama sata metriä länteen) rakennetaan Kalasataman metroasema, ja laaja teollisuussatama muuttuu asuintalo- ja toimistoalueeksi. Metroaseman rakentaminen alkaa jo tänä syksynä!

Merihaka on monta kertaa valittu eri kriteerein Helsingin rumimmaksi lähiöksi. Maine ei ole tullut aivan turhasta: harvassa paikassa on niin paljon betonia neliökilometrillä! Toisaalta kivikolosseissa viihdytään, ja ruman taloryppään sisäpuolella on tehty jopa maisemointitöitä. Silti, harmaudessaan tämä pieksee jopa Tapulikaupungin korkeat kerrostalot. Kuvaavaa, että paikan ainoan bussilinjan, 502:n, päätepysäkki on talojen alla olevassa tunnelissa. Ja jotta antaisimme jotain kuvaa itse lähiöstäkin, tässä samainen bussi tunnelin jälkeen. Mainittakoon, että 502 lakkautetaan elokuun lopussa. Samana päivänä aloittaa osittain 502:n korvaava Helsingin sisäinen linja 53, ja seutulinja 503:n päätepysäkki siirtyy kauniista Vanhastakaupungista tänne tunneliin.

Aivan Merihaan vieressä on työläisliikkeen juuristaan tunnettu Hakaniemi. Paikka ei ihmeemmin esittelyitä kaipaa - 51 (Connex 376), 73 (Concordia 154) ja 74 (Concordia 307) pysähtyvät aivan torin laitamilla. Edelleen etelään jatkettaessa löytyy kaunis vanha Kruununhaka, jonka kääpiömäisen Shellin pihalla on linjan 18 päätepysäkki. 18 on muuten paitsi hidas, myös mielenkiintoinen kokeilulinja: se on ollut mukana useimmissa liikennetietojärjestelmä- ja valoetuuskokeiluissa. Niinpä busseissa onkin kaikenmoisia härveleitä nippelifriikin katseltavaksi.

Katajanokan saarikaupunginosa tarjoaa upeita merimaisemia ja mm. jäänmurtajia. Joukkoliikennebongarille anti on kuitenkin hieman hankala. Saaren itäpäähän etenevä raitiovaunu 4 (HKL 75) ja Katajanokan terminaalilla pyörähtävä sisarensa 4T (HKL 108, kuvassa tosin väärin kilvin) ovat helppoja kuvauskohteita, sillä vuoroja on tiheään. Sen sijaan lauttamatkustajien tarpeita palveleva bussilinja 13 ja Suomenlinnan huoltolautta ovat kertaluokkaa haasteellisempia tapauksia rajoittuneiden aikataulujensa vuoksi. Mutta me palaamme vielä!

Kriittiset lukemat muuten ovat 140/266 ja 52,6% - eli voiton puolella ollaan. Tosin syyskauden alussa tulee taas pari linjaa lisää... Palaamme tähän asiaan vielä erikseen.

Posted by Jouni Heikniemi at August 7, 2005 12:43 AM
Comments

Oijjoi, kolme viikkoa edellisestä päivityksestä! Täällä jo jännätään onnistuuko kiertu ennen kesän loppua. (Vai eiköhän kesä ole jo loppunut kun Pertunpäivä toi syksyn...)

Hienosti muuten valittu kuvakulma viiskymppisestä.

Posted by: Prinssi Bertil at August 28, 2005 01:19 PM
Post a comment









Remember personal info?