August 28, 2005

Kimara

Muutama viikko on pidetty taukoa kuvauksestakin - selityksenä on tietenkin täysillä päälle pukannut työkiire. Joitain kuvia jäi kuitenkin kesältä varastoon ja muutama uusikin on otettu. Tässä vihdoin varastontyhjennys tiiviiksi pakatussa muodossa.

  • Rautatieaseman ympäriltä jäi muutama linja kuvaamatta, ja niinpä jäi vieläkin mm. 415:n jäätyä tulematta - mutta tulihan tässä koko joukko kelpo otoksiakin: 15A (Concordia #197) Elielinaukiolla, S-juna (Sm1 6x02) laiturilla 13 ja 71V (HelB 9702) Rautatientorilla.
  • Erottaja on keskustan pienimpiä bussiasemia kolmella päivä- ja yhdellä yölinjallaan. Busseja kiinnostavampia kenties ovat viereinen Esplanadin puisto sekä ympäröivät sangen jyhkeät vanhemman sukupolven rakennukset. Kuvissa niitäkin näkyy hieman. 20 (HelB 60), 24 (HelB 9709) ja 42 (HelB 50).
  • Messukeskuksen parkkipaikalla ollaan mielenkiintoisessa välimaastossa. Toiseen suuntaan aukeaa laaja pelto potkupallokenttineen, toisessa suunnassa vastassa on tyrmäävän uhkea Itä-Pasilan betonihelvetti. Tässä 17 (Pohjolan Liikenne #856) rajamaisemissa.
  • H- ja R-junat ovat sääntöjemme puitteissa hieman hassussa roolissa - niiden ainoat pysäkit Helsingin alueella ovat Helsinki ja Pasila, joten ne kuvataan molemmissa "Helsingin alueen viimeisinä pysäkeinä". Sama koskee myös Karjaalle matkaavaa Y-junaa, joka täytyy kuvata vielä joskus myöhemmin. Tässä kuitenkin nämä pari sankaria: H ja R. Kaiken kaikkiaan kyllä mukavaa että tämäkin sääntö tuli kehitettyä - muuten sinänsä aika kuvauksellinen Keski-Pasilan alue olisi jäänyt aika vähälle huomiolle.
  • Munkkivuori ja -niemi ovat verrattain kalliissa maineessa, ja kyllähän näissä kaupunginosissa kieltämättä jonkinlaista vaurasta tunnelmaa onkin. Talokanta on jo varsin iäkästä, ja paikoitellen raskaiden kivirakennusten välissä on ihan urbaania tunnelmaa. Tilannetta parantaa vielä ratikan kulku: linjan 4 (kuvassa HKL 232) päätepysäkki on varsin kaukana keskustasta kauniissa Torpanrannan ympäristössä. Hieman pohjoisempana olevassa Munkkivuoressa puolestaan pyörähdetään urbaanimmissa ympäristöissä: paikallisessa ostoskeskuksessa lepohetkiään viettävät keskustaan suuntaava 18 ja Itäkeskukseen matkaavat 57 (HelB 9866) ja 58 (Pohjolan liikenne 815).
  • Jatketaan kohti pohjoista. Kannelmäki, tuo gangstojen mekka! Kehä I:n ja Hämeenlinnanväylän risteyksessä kohoava jättimäinen Prisma-kauppa toimii mainiona maamerkkinä, mutta tosiasiassa suurin osa Kannelmäestä näyttää joltain aivan muulta. Liikenteellisesti dominoiva elementti on pääväylien lisäksi juna, mutta kulkeehan kylän perille sentään pari bussiakin. Tässä niistä 41 (HelB 137) ja 42 (HelB 64).
  • Ai niin, vielä pieni piipahdus länteen: Pitäjänmäki on raja-asemana sekä junaradalla että Vanhalla Turuntiellä. Tässä Espooseen suuntaavista seutulinjoista viikonloppueläjä 522K (HelB 65). Samalla rajalla pitäisi bongata vielä arkiversio ilman K:ta sekä syksyllä 2006 Jokeriksi muuttuva 550.
  • Vanhankaupungin ruovikkoiseen rantaan laskee Vantaanjoen lisäksi myös bussi 52. Itse asiassa vielä toissapäivänä samaa päätepysäkkiä käytti myös 503, jota emme kuitenkaan kesätauon takia saaneet ikinä tässä kuvattua - nyttemmin päätepysäkki siirtyi pimeään Merihakaan. Noh, tässä se 52 kuitenkin - mallina Connexin 341.
  • Vanhankaupungin välittömässä visiniteetissä on muuten pari ratikkapysäkkiäkin: Paavalinkirkon hämyisässä puistikossa kääntyvä 8 (HKL 44) ja Arabian uuden asuinalueen reunalle hiljattain jatkettu 6 (HKL 82).
  • Vaihteeksi pieni sujahdus itään. Tämä kuva oikeastaan onkin jo hyvä kesämuistutus - se nimittäin on otettu juhannusaattoillan pyöräilyretkellä Varhan varikon ohituksen yhteydessä. No, sehän on tietenkin 80A (HelB 15) Roihupellon päätepysäkillään.
  • Täydennetään rundi vielä visiitillä eläimelliseen ympäristöön: Linja 11 perustettiin kymmenkunta vuotta sitten palvelemaan eläintarhaturisteja - Herttoniemi-Korkeasaari -reittiä sahaava bussi on esimerkki erikoisesta aikataulusta, jossa viikonloppuliikenne on olennaisesti arkipäiviä tiheämpää. Kuvassa illan toiseksi viimeisellä lähdöllä oleva HelB 17.
  • Kotona, vihdoin kotona! Pitkän kuvallisen kiertueen jälkeen on vain oikeus ja kohtuus, että esitettävä kuva on tietenkin 68 kotinurkilta, Latokartanon kasvamassa olevan liikekeskuksen, uuden asuinalueen ja juuri valmistuneen (mutta vasta 18.9. avattavan) Viikin puukirkon välimaastossa. Päätepysäkki muuten siirtyi syysaikataulukauden alkaessa kuvan osoittamaan paikkaan - heinäkuulla otosta otettaessa matkustajien oli vielä turha inua kyytiin tuolta betonipellolta. Nyt sen pitäisi ainakin kartan mukaan onnistua.

Huh huh. Nyt yhtään kuvaa ei ole varastossa, ja lukemat ovat 161/269 (59,9 %). Ilmeistä on, että tekemistä vielä riittää - helppoja massakohteita ei enää ole juuri jäljellä. Pahin kiire tulee 39A:n ja 74N:n kaltaisten linjojen kohdalla, joiden kulkuajat asettuvat jo nyt aivan auringonnousun ja -laskun ääripäihin. Tarttis tsempata... tai hommata jalusta yökuvausta varten.

Posted by Jouni Heikniemi at August 28, 2005 02:20 PM
Comments
Post a comment









Remember personal info?