Päätimme viettää kauniin mutta tuulisen kevätlauantain velvollisuuksien parissa. Eteläisen Helsingin kierros oli ollut puheissa jo pitkään, mutta jäänyt aina muiden puuhien jalkoihin. Tämä olikin sitten viimeinen laajempi käymätön alue kiertueelle - loput 38 kuvauskohdetta ovat hajallaan ympäri kaupunkia, joten toista yhtä helppoa rundia ei liene enää odotettavissa.
Avasimme pyrähtämällä legendaarisine kiertuefillareinemme Merihakaan, jossa kaappasimme kennolle edesmenneen seutulinja 502:n roolia täyttävän 53:n (ESL #713, joskin huonosti nähtävissä) lymyilemässä tunnelissa. Aiempaa settiä Merihaan seudulta on nähtävissä 512:n vanhoissa kuvissa: tunneli ja Hakaniemen puoleinen suu. Oi kesää!
7A:n kuvaaminen Senaatintorilla on niin ikään pitänyt hoitaa pitkään, ja ratikat ovat yleensä helppoja. Vartin odottelun jälkeen iski kuitenkin kummastus - kyllä niitä nyt jo tässä ajassa olisi pitänyt... Kiitokset modernin multimediapuhelimen, nettisurffailu sitten paljasti että 7 oli poikkeusreitillä tämän viikonlopun. Tarinan opetus: Tarkista poikkeusaikataulut. Oli tosin eka kerta kun näin kiertueella kävi... Kirurgin sairaalan edessä kääntyvä 10 (HKL 201) sentään oli kuuliaisesti paikallaan heti saavuttuamme.
Eiran kiertämisestä voi vain todeta, että fillaroitsijan kannalta eteläinen kaupunki ei ole maineensa väärti. Mukulakivikadut varsinkin kevätkovilla renkailla ovat melkoista rynkytystä, eikä aikataulun mukaan ryntäileminen asiaa juuri helpota. Kuvia kuitenkin tuli: 3B (HKL 91) ja 3T (HKL 56) Eiran sairaalan edustalla, 14 (HelB 230) rannassa kääntymässä ja 17 (HelB 853) Merikadulla.
Terävää kontrastia vanhojen kivitalojen jyhkeydelle tarjoaa viereinen Hernesaaren matala ja harmaa teollisuusalue, josta tosin on siitäkin sukeutumassa viereisen Jätkäsaaren kanssa luksuslähiö. Vielä on kuitenkin matkaa: kun katsoo esimerkiksi 16:ta (HelB 115) tai 14B:tä (HelB 9904), melkein tuntee karkean kivipölyn hampaissaan. Uuden asuinalueen kannalta hyvää tosin lupaa tämä merinäköala, josta 14B:n kuljettaja saa nauttia kääntöpaikallaan (kunnes tilalle rakennetaan laatuasuntoja).
Edelleen pohjoiseen suunnattaessa vastaan tulee Hietalahden tori. Ensin kuvasimme ratikka 6:n (HKL 101) torin laidalla, mutta edelleen pohjoiseen jatkettuamme vielä oikealle päätepysäkillä Hietalahdenrannassa. Kuriositeettina kerrottakoon, että vieressä menevän junaradan viimeisellä käyttökerralla oli torilla istuvilla tuopinnauttijoilla ihmettelemistä...
Jatkoimme tästä vielä matkaamme Lauttasaaren kautta pohjoiseen. Lenkin yhteismitaksi tuli vajaat 50 km, ja yhteisbongausmäärä oli 14 kpl. Loput kuvat heitämme kuitenkin tarjolle eri satsissa - rajansa Photoshopin kerta-annoksellakin. Nyt julkisena olevilla kuvilla päästään lukuihin 224/269 (83,3%).
Posted by Jouni Heikniemi at April 23, 2006 12:49 PM[URL=http://luuwpb.com]faxrhe[/URL] clwgvu dermfxf http://orhsfe.com bbrsky dermfxf
Posted by: flhbhvm at January 15, 2009 02:01 PM