Helsingin pohjoiskolkat koluttiin aika totaalisesti viime kesänä. Valitettavasti muutamat ruuhkalinjat ja muut hankalat jäivät vielä kalvamaan, sillä niitä ei joko kesän liikennetauon tai omien kiireiden vuoksi saatu napsittua. Tänä kesänä onnisti vähän paremmin, vaikka hieman tiukalle jotkut jäivätkin - esimerkiksi 67X kuvattiin toiseksi viimeisenä päivänä ennen kesätauon alkua. Ja hyvä että kuvattiin - syksylle lipsahtaminen kun olisi tarkoittanut taannoin mainitun syysliikenteen linjapommin laukeamista.
Aloitetaan kierros verrattain keskeltä, Käpylästä. Paikalliset bussiyhteydet eivät ole mitkään suunnattoman vahvat, mutta alueen reunamilla kulkevat vilkkaat Koskelantie ja Mäkelänkatu, joten hieman tallustelemalla pääsee varmasti kumipyörien kyytiin kohtuuodottelulla. Kiskoliikennettä on kuitenkin varsin ilahduttavasti; alueelta kun löytyy sekä paikallisliikenteen juna-asema että aikataulukirjan kunniakkaasti avaavien 1-sarjan ratikoiden päätepysäkki. Kauppatorille matkaava 1 (kuvassa HKL 108) ja 1A (HKL 36) ovat siis Käpylän vakiokääntyjät. Päätepysäkkinä toimii Pohjolanaukion risteysalue, joka on monille tuttu autokouluajoilta - varsin monisuuntaisessa risteyksessä kun ajolinjojen hahmottaminen käy kelpo haasteesta. 1A:n kakkoskuva kuvaa hieman tätä solmua.
Kun Käpylästä jatketaan luoteen suuntaan, päädytään Maunulan ja Suursuon alueelle. Maunulan lähiö kävi muutamia vuosia sitten julkisuudessakin kovaa kamppailua oman bussilinjansa puolesta, ja lopputuloksena 62 kulkee yhä, vaikkakin vain arkipäivisin. Kuvassa bussi on Pirkkolan liikunta-alueen parkkipaikan päätepysäkillä. Suursuon ostoskeskuksen ja sairaalan päätepysäkkinään kiertävä 22 on hieman outo lintu, sillä sen reitti kulkee monien mutkien kautta Sörnäisiin - ei mikään tyypillinen kohde lähiölinjalle. Ilmeisesti kuitenkin toimiva reitinvalinta, sillä linjan liikenne tuntuu olevan enemmänkin kasvussa kuin laskussa.
Suursuolta ei tarvitse kovin montaa kilometriä pohjoiseen jatkaa, kun alkaa jo näyttää maaseudulta. Länsi-Pakilan pohjoisreunassa koittaa Paloheinä suurine ulkoilualueineen, ja Vantaan rajaa kohti avautuvat Haltialan pellot ja metsät. Paloheinän ulkoilumajan nurkalla on sopivasti päätepysäkki Lauttasaaresta keskustan kautta saapuvalle 66A:lle (HelB 211). Sama paikka on päätepysäkkinä myös ilta- ja viikonloppulinja 66:lle, jonka kuvasimme viime syksynä. Mukava ero kuvien värisävyissä!
Haltialan peltojen kaakkoiskulmassa sijaitsee pienehkö hieman erillään moottoritien kainalossa oleva Torpparinmäen lähiö. Täältä kuvasimme viime kesänä jo 67:n, ja nyt käytiin hakemassa vielä ruuhkaversio 67X (HelB 9906). Kuriositeettina mainittakoon, että 67X on ainoa Helsingissä tällä hetkellä vakituisesti liikennöivä X-tunnuksin varustettu kaupungin sisäinen "pikavuoro". Ennen näitä oli paljon, mutta nykyään ei taida enää seutulinjoistakaan löytyä. Vähän lisää X:ää saattaa kuitenkin olla tulossa, sillä keskustasta Viikin Latokartanoon kulkevasta 68X:stä on ollut puhetta, ja ilmeisesti rahoituskin on linjalle löytymässä. Lopullisesta linjatunnuksesta ei liene vielä sopua.
Vantaanjoen itäpuolisia kohteita olivat vielä lentoasemalle matkaava poikkeuksellisen nihkeällä aikataululla varustettu 520. Tarkkaan ottaen tosin kuva on itse asiassa otettu joen länsipuolelta, mutta saatiinpahan Vantaakin sentään yhteen kuvaan. Etelään jatkettaessa napsaistiin vielä 71V (HelB 9641) - sekin kevätliikenteen toiseksi viimeisenä päivänä. Ja pistetään vielä samalla esille kakkoskuva lähibussistamme 68:sta; vertailua vuoden takaiseen kuvaan suorittaessa kannattaa huomioida erityisesti oikean takanurkan talojen valmistuminen.
Näiden kuvien laittamisen jälkeen julkisena on siis 249 kuvaa 269:stä (92,6 %), ja käsittelysammiossa on vielä kahdeksan valmista kuvaa. Loppukiriä odotellessa...
Posted by Jouni Heikniemi at August 2, 2006 08:27 PM