Pakollinen vappukierros keskustassa tuotti muutaman kuvatuksen Rautatientorilta, josta olisi tietysti hieman pidempään viipymällä saanut vielä monta kuvaa lisääkin. Tässä kuitenkin tuotokset:
64:n kuvassa taka-alalla näkyy vasemmalla Helsingin rautatieaseman itäinen siipi, joka ilmeisesti toimii VR:n toimistotiloina. Sen oikealla puolen kohoaa Kansallisteatteri, jota voi paremmin tarkastella 71:n kuvasta. Toisella puolen toria sijaitsee mm. Ateneum (66:n kuvan oikeassa reunassa) sekä edelleen oikeammalla kuvista puuttuva kiistelty Makkaratalo.
Myöhemmin päivällä tähtäimeen luikerteli vielä A-juna Helsingin viimeisellä asemalla Pitäjänmäessä. Kuva on otettu Pitäjänmäen muutama vuosi sitten uusitulta asemalta kohti Espoota. Junaliikenteen osalta Pitäjänmäen asemanseutu on pahasti kuivahtanut viime vuosikymmeninä - siinä missä 70-luvulla asemalle ajettiin vielä peräti säännöllistä tavaraliikennettä, on paikalla nyt vain seisake A- ja L-paikallisjunille. Vanha asemarakennus on vielä ehjä, mutta ainakin viime näkemällä sitä kansoitti jonkin kaupunkilehden toimitus.
Viikko 16 ei suosinut pyöräilijää. Vaikka aurinko välillä pilkistikin, lumisade piiskasi maata suurimpana osana arkipäivistä. Ei-niin-lupaavasti pääsimme bongausreissulle vasta sunnuntai-iltana - viikkosaldo jäi siis kolmeen rupiseen päätepysäkkiin, mikä ei oikein riitä noin jatkoa ajatellen.
Pihlajamäki on tunnettu 60-70-luvun betoniarkkitehtuurista, joka on sittemmin suojeltukin. HKL:n linja 71 matkaa Pihlajiston kautta ja Pihlajamäen läpi kaupunginosan länsireunalle, jossa korkeat talorivistöt päättyvät Savelan peltoaukean reunalle Kehä I:n tuntumassa. Päätepysäkin läheisyydestä löytyy myös Suomen muhkein hiidenkirnu pikkuveljineen. Meidän kohteemme paikalla oli kuitenkin HelBin 249 juuri Rautatientorilta saapuneena.
Pihlajamäestä matka jatkui pohjoiseen kohti Malmia, tarkemmin sanottuna Ala-Malmia. Kauppakeskus Novan kainalossa sijaitseva pieni torintapainen toimii muutaman linjan päätepysäkkinä, minkä lisäksi paikan läpi kulkevat mm. seutulinja 522(K) sekä Malmin seudulla kiertelevät rengaslinjat 76A/76B. Vierestä löytyvät mm. Malmi-talo, kirjasto ja ruumiistaan kuuluisaksi tullut uimahalli. Tällä kertaa bussibongarin satimeen jäivät HelBin 105 linjalla 79 (kuvassa myös Leppävaarasta tulossa olevan 522K:n takapää!) ja heti perään STA:n väreissä paikalle purjehtinut 69 (HelBin 9952).
Myllypuro saa kunnian olla ensimmäinen kokonaan valloitettu kaupunginosa (Veräjämäkeä ei ihan kaupunginosaksi tohdi laskea). Helpolla tosin pääsi, sillä sinne kun ei päätä matkaansa kuin yksi bussi: 92 (kuvassa HelBin #18). Sama lenkki tuotti toisenkin kevyen sarjan bongauksen: 80A Länsi-Herttoniemessä, yksilönä HelBin #112.
Miksi se Länsi-Herttoniemen päätepysäkki muuten on olevinaan Länsi-Herttoniemessä, vaikka se on lähinnä alueen koillisnurkassa?
Vihdoin! Jo muutaman viikon keli on sallinut pyöräilyn, mutta kiertuehaasteen pariin päästiin vasta nyt. Ai minkä kiertueen? Jos et tiedä mistä on kyse, lue esittelysivu. Tämän päiväkirjan tarkoitus on tarjota kiertuetapahtumiin kronologinen näkymä, mitä on vaikeahko saavuttaa linjataulukkoa lukemalla.
Kiertuekuvaus itsessään aloitettiin varsin kesyllä tavalla: lauantai-illan lyhyt lenkki lähiseudulla. Sää oli loistava, vaikkakin myöhäisiltaa kohti hieman koleanpuoleinen. Bongauksen kohteiksi joutuivat 55 Koskelassa (Tammelundin #6) ja 65A Veräjämäessä (Helsingin Bussiliikenteen #217). Tuurikin suosi noin alkumetreillä: Molemmat autot seisoivat päätepysäkillä valmiina, ja lähtivät heti kun kuvat oli otettu.