Kinkunsulatusmuotona bussibongaus ei ole hullumpi laji. Kun joulun aikoihin vuorovälitkin ovat vielä pitkänpuoleisia, ovat apostolinkyyti ja "pikaoikaisut" päätepysäkkien välillä kova - ja kuluttava - sana. Näissä merkeissä teimme pari reissua, joista ensimmäisen ansiot liittyvät enemmän liikuntaan ja jälkimmäisen puolestaan vaikeiden harvinaisuuksien kuvaamiseen. Tässä siis vuoden viimeisten päivien antia.
Tapaninpäivän iltana vallitsi navakka tuuli ja 7 asteen pakkanen. Kombossa oli kylmyyttä kylliksi, mutta kohtuullisen lähellä kotia kulkeva 55A oli liian kova houkutus. Tällä bongauksella oli hiukka historiallistakin arvoa, sillä samalla päätepysäkillä kääntyvä 55 oli kiertueen peräti ensimmäinen bongaus. A-vuoro jäi silloin hakematta, ja kerran heinäkuussa teimme harharetken paikalle; tuli kyllä kaunis kuva 55:stä, mutta vasta kotona muistimme että A:han se oli joka piti kuvata. No, tässä kuitenkin koko aikakimara: 55 huhtikuussa, 55 heinäkuussa ja nyt sitten 55A joulukuussa.
Muutamat hankalat ruuhkalinjat saavat täystyöllistetyn bongarin vinkumaan armoa, sillä aamuvuorojen kuvaaminen toisella puolen kaupunkia ei ole kovin suoraviivaista puuhaa arkiarbeitin lomassa. Siispä kiitos suuremmille voimille arkipäivälle sattuvasta vapaasta, jonka voi käyttää nousemalla ylös 6:20 ja lähtemällä reippaasti matkaan kameran kanssa. Kuinka suorittaa optimaalinen kuvausreissu, jotta vapaapäivä ei menisi hukkaan? Suunnitelma oli suuri. Hieman yllättäen valtaosa siitä myös toteutui. Jotain jäi myös tekemättä, mutta pari iloista yllätystä pelasti päivän.
Alkuperäinen ajatus oli ennen muuta huolehtia Hämeenlinnanväylän suunnan ruuhkabusseista (47, 415, 451), jotka aikataulujensa puolesta ovat hiukka nihkeitä kuvailtavia. Etukäteisvalmisteluna tehtiin minuuttiaikataulu, jolla homman pitäisi hoitua kuin rasvattu. No, ennen tätä kuitenkin piti päästä kaupunkiin. Siinä matkan varrella oli sopivasti Malmi, josta kuvaamatta oli vielä arkilinja 512. Ei enää, sillä tässähän se (A-versiona peräti): HelB 9633.
Luikahdus junalla Pasilan kautta Helsinkiin oli tarkoitus suorittaa siten, että Karjaalta saapuva Y-juna olisi bongattu matkalla. Valitettavasti Y oli kuitenkin siinä määrin myöhässä, että 8:04 keskustasta lähtevä bussi olisi tullut missattua, joten tässä tuli ensimmäinen hitti suunnitelmalle. Toisaalta Elielinaukiolta bongattiin suunnitelmissa olleen 415:n lisäksi hieman yllätyksenä tulleet 194 ja 195 (valitettavasti tilanteen yllättävyys ei voi olla näkymättä myös kuvissa). Pimeyskin rassasi, ja kuvien kohinanpoiston kanssa on saanut tehdä ihan tosissaan töitä.
"Klo 8:04 415 Kappatien pysäkille", luki muistilapussa. Kappatie on siis aivan Helsingin ja Vantaan rajalla Hämeenlinnanväylän varressa sijaitseva pysäkki, jossa oli tarkoitus kuvata kulkuvälineenä käyttämämme 415 ja sisarlinjansa 451. Onnellisesti hyppäsimme bussista ulos ja hiippailimme kuvauspaikoille odottelemaan lähiminuutteina saapuvaa 451:tä, kun yhtäkkiä käynnistyi verraton sadattelu. Oli nimittäin unohtunut ottaa kuva siitä 415:sta, jota tänne tultiin kuvaamaan - ja seuraava menee kuuden tunnin päästä... Noh, päätimme jättää toiseen kertaan. Mikäs sen mukavampaa kuin palata tänne perin juurin perifeeriseen paikkaan. 451 sentään bongattiin suunnitelman mukaan. Matkaa jatkettiin Editan painolaitoksen pihalla pyörähtävän 47:n (HelB 9843) luo, mistä ko. bussilla matkattiinkin takaisin kaupunkiin.
Kello 9:30 on sopiva aika olla Kampissa. Kaikki tärkeät bussit (iltalinja 39A poislukien) olivat paikalla, ja niinpä parissa minuutissa kerättiinkin seuraavat otokset: 39, 41, 45 (HelB 9860), 45 toisesta kulmasta, 47 ja 70T. Kuvamaha täynnä oli hyvä hetki miettiä seuraavaa kohdetta, ja ilmeinenhän se lopulta oli: Suomenlinnan arkipäivisin kulkeva huoltolautta on varsin nihkeä bongattava etäisen sijaintinsa vuoksi, joten eikun Katajanokalle. Parin onnellisen sattuman ja oivalluksen kautta matkalta tuli napsittua myös 7B (HKL 94) Senaatintorilta ja 1 Kauppatorilta. Perillä otimme myös talvisen uusintakuvan nelosen ratikasta (kesän kuva tässä).
Huoltolautta M/S Ehrensvärd olikin sitten oma tapauksensa. Lähtöpaikat (Katajanokan kärki ja Suomenlinnan huoltolaituri) ovat itsessään aika karua ympäristöä - turisteja tänne ei houkutella, vaikka HKL:n lipulla pääseekin. Itse lautta kuitenkin kulki ripeästi ja jopa miellyttävästi. Maisemien katselu kannella ei paljon talviviimassa napannut, mutta olihan sentään viihtyisä matkustamo! Alakerran ikkunattomasta matkustamosta löytyi peräti kahviautomaatti. Ja Katajanokan puolella rannalla oli hieman yksinäisen näköinen matkakortinlukija. Jäästä päätellen tällä pelillä ei juuri kertalippuja ostella.
Kylmän Suomenlinnan keikan (paluu maihin noin klo 10:50) jälkeen tuntui asianmukaiselta mennä hetkeksi istuskelemaan Viking Linen terminaalikahvioon, sillä seuraava kuvattava vaikeiden tapausten sarjassa oli terminaalilta Lasipalatsille kulkeva HKL:n linja 13. Epäonnenlinjan erikoisuus on se, että sillä on lähtöjä vain laivojen saapumisaikoina - ja vain yhteen suuntaan - joten odottelimme 11:30 rantautuvaa Rosellaa. Ja sieltähän se tuli, joten kuva 13:sta (HelB 9867) oli tosiasia. Hyppäsimme kyytiin, ja otimme vielä talvisen vertailukuvan 4T:stä (HKL 106), jossa ei edelleenkään ole sitä hiivatin T:tä linjakilvissä. Vertailukuva kesältä näyttää vähän eri maisemaa.
Tämän kerran kierros päättyi, kun hyppäsimme Lasipalatsilla ulos 13:sta. Reissu oli hyvä, vaikka kämmättyä tulikin. Monta vaikeaa kuvattavaa on nyt kuitenkin eliminoitu listalta, ja loppu näyttää valoisammalta. Kirjaimellisestikin, kunhan päivät tästä taas alkavat kirkastua. Nykyiset maagiset luvut ovat 206/269 ja 76,6%. Näihin kuviin ja tunnelmiin, hyvää uutta vuotta!
Vihoviimeiset jouluostokset tehdään tietenkin aatonaattona (no okei, todella kovat tyypit jättävät homman aattoaamuun). Vaikka hankittavien asioiden lista olikin lyhyt, siitä selviäminen edellytti kuitenkin suuntaamista tuohon sesonkishoppailun maanpäälliseen helvettiin, Itäkeskukseen. Asian valoisana puolena voidaan nähdä se, että harvoin on arkipäivänä aikaa napsia näitä ruuhkabusseja.
Näinpä siis nettosimme kiertuemielessäkin jotain tältäkin reissulta: 506 Viikissä (tuo kaunis ruskea rakennus on siis nykyinen eläinlääketieteellinen tiedekunta) ja 80 Roihupellossa. Kasikymppistä kävimme etsimässä jo heinäkuussa, mutta missasimme sen tuolloin niukasti. Kyllä on syksyn mittaan harmittanut ettei silloin viitsinyt kymmentä minuuttia odotella, mutta nyt sekin erhe tuli paikattua.
Nämä kaksi kuvaa kasvattivat noteerauksemme lukemiin 188/269, joka tarkoittaa harmillisesti 69,9%:ia kiertuekuvista. Tätä myötä on ilmeistä, ettei koko kuvamassa tule valmistumaan kesäkautena 2005 (joka oli jo alunperinkin kova tavoite), mutta eipä edes vuonna 2005 (joka on sitten jo enemmän omaa laiskuutta). Kiertue vedetään kuitenkin kiukulla loppuun, vaikka sitten vuoden 2006 puolelle osa kuvattavista jääkin. Etuna tässä venymisessä voidaan nähdä se, että nyt kuvitusta tulee kerättyä myös talviajalta, mikä luo kuviin aivan omaa uutta näkökulmaansa. Samaa vuodenaikaperspektiiviä voi jo nyt pienemmässä mittakaavassa hakea vilkaisemalla huhtikuista kuvaa Länsi-Herttoniemestä (80A 17.4.2005) ja toisaalta heinäkuista otosta samasta paikasta (80 4.7.2005).
Taas tuossa hetki vierähti, mutta kuvia on aina ohimennen tullut napsittua. Alkaa kuvien määrä olemaan jo sellainen, että ihan arkisille kulkureiteille ei enää paljon kuvauskohteita sovi. Muutamia poikkeuksiakin toki on; näiden lähikuvien ottamatta jäämiseen on sitten mitä erinäisimpiä hyviä ja huonoja selityksiä. Näyttää kyllä vakavasti siltä, että tämän vuoden puolella tavoitteesta ei selvitä, mutta jatketaan sitten tarvittava määrä seuraavalle vuodelle.
Tämän kerran kuvasatsi koostuu muutamasta reissusta. Ensimmäinen niistä suuntautui Laajasaloon. Sieltä kuvaamatta jäi lämpiminä kuukausina vain 85V, joka ei kulje koulujen kesälomien aikana. Mutta nyt sekin virhe tuli korjattua: Herttoniemestä ja Jollaksesta molemmista tuli mukavan kesäiset kuvat (ainakin näihin päiviin verrattuna!). Välisoittona ennen seuraavaa satsia tuli bongattua (Jounin) työmatkalla 22 (HelB 126) Sörnäisissä.
Eräänä sateisena iltana oli ohjelmassa Digiexpo-messuilla käynti (Riikan osalta peräti työn merkeissä). Pasilan suunta oli jo tyhjennetty kuvauskohteista, mutta Messukeskuksen ovien sulkeuduttua suunnattiin Verkkokauppa.comiin täydentämään IT-varastoja. Siltä matkalta mukaan tarttui metro Ruoholahden asemalla ja ratikka 8 (HKL 40) Salmisaaressa.
Kolmas keikka puolestaan suuntautui isänpäiväaamupalaa nauttimaan. Matkalta mukaan tarttuivat mm. 70 Rautatientorilta sekä Helsingin asemalta R-, N- ja L-junat. Ja samalla onnistui myös kohtuullisena kuvaushaasteena pidetty L Pitäjänmäestä; tässä vaikeus muodostuu lähinnä siitä, että normaaliaikoihin (= valoisalla) kuvaaminen onnistuu vain sunnuntaiaamuisin. Vaan näin on sekin poimittu - hieman toisen kuvakulman asemasta saa muuten kurkistamalla A-junan kuvaa samassa paikassa.
Ja pilaantuneena sokerina pohjalla: eräänä aamuna Talin frisbeegolfradalle mennessä tuli vielä bongattua 50 Pajamäessä - kännykällä, valitan. Parempi kuva tästä hehkeästä miljööstä löytyy, kun tiiraa otosta 14:sta samassa paikassa. Näin kommelluksin päädyttiin lukuihin 186/269 eli 69,1 % tavoitteesta.