Päätimme viettää kauniin mutta tuulisen kevätlauantain velvollisuuksien parissa. Eteläisen Helsingin kierros oli ollut puheissa jo pitkään, mutta jäänyt aina muiden puuhien jalkoihin. Tämä olikin sitten viimeinen laajempi käymätön alue kiertueelle - loput 38 kuvauskohdetta ovat hajallaan ympäri kaupunkia, joten toista yhtä helppoa rundia ei liene enää odotettavissa.
Avasimme pyrähtämällä legendaarisine kiertuefillareinemme Merihakaan, jossa kaappasimme kennolle edesmenneen seutulinja 502:n roolia täyttävän 53:n (ESL #713, joskin huonosti nähtävissä) lymyilemässä tunnelissa. Aiempaa settiä Merihaan seudulta on nähtävissä 512:n vanhoissa kuvissa: tunneli ja Hakaniemen puoleinen suu. Oi kesää!
7A:n kuvaaminen Senaatintorilla on niin ikään pitänyt hoitaa pitkään, ja ratikat ovat yleensä helppoja. Vartin odottelun jälkeen iski kuitenkin kummastus - kyllä niitä nyt jo tässä ajassa olisi pitänyt... Kiitokset modernin multimediapuhelimen, nettisurffailu sitten paljasti että 7 oli poikkeusreitillä tämän viikonlopun. Tarinan opetus: Tarkista poikkeusaikataulut. Oli tosin eka kerta kun näin kiertueella kävi... Kirurgin sairaalan edessä kääntyvä 10 (HKL 201) sentään oli kuuliaisesti paikallaan heti saavuttuamme.
Eiran kiertämisestä voi vain todeta, että fillaroitsijan kannalta eteläinen kaupunki ei ole maineensa väärti. Mukulakivikadut varsinkin kevätkovilla renkailla ovat melkoista rynkytystä, eikä aikataulun mukaan ryntäileminen asiaa juuri helpota. Kuvia kuitenkin tuli: 3B (HKL 91) ja 3T (HKL 56) Eiran sairaalan edustalla, 14 (HelB 230) rannassa kääntymässä ja 17 (HelB 853) Merikadulla.
Terävää kontrastia vanhojen kivitalojen jyhkeydelle tarjoaa viereinen Hernesaaren matala ja harmaa teollisuusalue, josta tosin on siitäkin sukeutumassa viereisen Jätkäsaaren kanssa luksuslähiö. Vielä on kuitenkin matkaa: kun katsoo esimerkiksi 16:ta (HelB 115) tai 14B:tä (HelB 9904), melkein tuntee karkean kivipölyn hampaissaan. Uuden asuinalueen kannalta hyvää tosin lupaa tämä merinäköala, josta 14B:n kuljettaja saa nauttia kääntöpaikallaan (kunnes tilalle rakennetaan laatuasuntoja).
Edelleen pohjoiseen suunnattaessa vastaan tulee Hietalahden tori. Ensin kuvasimme ratikka 6:n (HKL 101) torin laidalla, mutta edelleen pohjoiseen jatkettuamme vielä oikealle päätepysäkillä Hietalahdenrannassa. Kuriositeettina kerrottakoon, että vieressä menevän junaradan viimeisellä käyttökerralla oli torilla istuvilla tuopinnauttijoilla ihmettelemistä...
Jatkoimme tästä vielä matkaamme Lauttasaaren kautta pohjoiseen. Lenkin yhteismitaksi tuli vajaat 50 km, ja yhteisbongausmäärä oli 14 kpl. Loput kuvat heitämme kuitenkin tarjolle eri satsissa - rajansa Photoshopin kerta-annoksellakin. Nyt julkisena olevilla kuvilla päästään lukuihin 224/269 (83,3%).
Viime viikonloppuna tuli noukittua 40 Pohjois-Haagasta (vihdoin!), yksilönä Pohjolan liikenteen #891. Ohi on menty monesti, mutta koskaan ei ole sattunut bussi ja kamera paikalle yhtäaikaisesti. No mutta, se on nyt siinä, kuvattuna P-Haagan viehkossa asemamiljöössä mm. HOASin "kuuluisan" opiskelija-asuntolan läheisyydessä.
Pitkäperjantain fillarilenkillä oli sopivasti aikaa käydä poimimassa yksi rajatapaus, nimittäin lentoasemalle sukkuloiva 615. Seutulinjasäännön mukaan bongauspaikka oli viimeinen Helsingin puolella oleva pysäkki, joten suuntasimme Kehä I:n ja Tuusulan moottoritien risteykseen. Meni vähän liiankin helposti - sunnuntaiaikatauluilla tässä olisi voinut odotella pidempäänkin, mutta parissa minuutissa Connex 383 Blue1:n väreissä purjehti mestoille, ja se oli sit siinä.
Näiden onnellisten yhteensattumien myötä etenimme numeeriseen statukseen 215/269 eli 79,9 % - ja mietityttää, jotta kauankohan se kasilla alkava luku antaa odottaa itseään...
Perinteisesti pyöräilykautemme on alkanut maalis-huhtikuun vaihteesta. Tänä vuonna bussilippua on kuitenkin ollut pakko jatkaa. Kun tarkastelee tätä visuaalista tutkielmaa 52A:sta Viikissä (Connex 291), oivaltaa kyllä, miksi. Ja kuva on sentään otettu huhtikuun viidentenä - sääkirjanpitomme mukaan tälle päivälle on esimerkiksi vuonna 2001 noteerattu lukema 7° C!
Kerrottakoon kuitenkin, että tänä harmaana ja ankeana kahdeksantena huhtikuun päivänä kävimme täyttämässä pyöränkumit. Kausi on virallisesti avattu.
Ps. Historiatietoa kuvassa näkyvästä Viikin tiedepuistoalueesta löytyy mm. yliopiston sivuilta. Kuvassa keskellä näkyvän suurehkon rakennuksen kupeessa on alunperin EU:n elintarvikevirastolle varattu tontti, johon virasto nyt siis ei ole tulossa.
Pps. 213/269 = 79,2%.
Hiihtoloman viimeinen arkipäivä tarjosi hyvän tilaisuuden hakea yksi listaa kiusannut ruuhka-ajan kummitus, 94V. Kesällä se jäi kuvaamatta 85V:n tapaan siksi, että nämä koululaislinjat eivät loma-aikoina liikennöi. Nyt vehje kuitenkin jäi satimeen sekä vaatimattomalla Kivikon päätepysäkillä että Kontulan metroasemalla. Molemmissa otoksissa mallina on HelB 9410 - linjan reitti kun on sen verran lyhyt, että sitä ajetaan vain yhdellä autolla kerrallaan.
Koska sisarlinjalla 94B on yhteinen päätepysäkki, otimme siitä samalla reissulla kakkoskuvan (HelB 9522). Tätä voi verrata vaikkapa kesäisempään otokseen.
Näillä parilla kuvalla etenimme lukemiin 212/269 eli 78,9 %. Positiiviselta puolelta sanottakoon, että pyöräilykausi on alkamassa - kenties tämä saa loppujen kuvien ottamisen sujumaan hieman talvikautta rivakammin.