July 31, 2006

Lauttasaari

Helsingin lounaisnurkkaa edustava Lauttasaari jakaa mielipiteet. Jotkut eivät siedä "Larua" lainkaan, jotkut taas eivät sinne kerran muutettuaan luovu taivaspaikastaan ikinä. Noin lähiliikennemielessä saari on sinänsä varsin vakuuttava, että bussiliikennettä riittää - liikkumaan pääsee, vaikka länsimetro antaakin yhä odottaa itseään. Helsingin sisäisiä linjojakin saarelle tulee kokoon nähden riittävät neljä, mutta lisäksi saaren läpäisevän Länsiväylän kautta Espoon suuntaan menevien seutubussien T-vuorot kulkevat Lauttasaaren keskustan halki.

Kaupungin sisäisistä linjoista kolme neljännestä pitää päämajaansa saaren eteläkärjessä Melkonkujalla asuintalojen ja liikerakennusten välissä. Täällä kääntyvät 65A (HelB 209), 66A ja 21V (HelB 9937). 66A:n kuva on tältä päivältä, muut taas kuvastavat reilun kolmen kuukauden takaista kevätluontoa. Kyllä paikat muuttuvat!

Saaren luoteinen nipukka, Katajaharju, on sitten aivan toista maata. Lähetystöjen ja vauraiden lukaalien sekaan sopii toki hieman peruskerrostalojakin. Pohjoiskärjen siltaa pitkin pääsee sitten jatkamaan Kaskisaareen, jossa on lisää katseltavaa hulppeiden pytinkien muodossa. Hieman erikoisesti Erottajalta starttaava HKL:n linja 20 tyytyy kuitenkin Katajaharjun päässä kääntymiseen.

Näillä eväillä kellotetaan 241/269 eli 89,6 %.

Posted by Jouni Heikniemi at 09:45 PM | Comments (0)

July 30, 2006

Etelä tyhjenee

Kiertueen yksi akilleen kantapää näytti pitkään olevan Helsinginniemen eteläosa. Loppumetreillä täytyy sanoa, että ongelmaksi näyttää enemmänkin muotoutuvan kaupungin länsilaidan ruuhkalinjat, olkoonkin että sielläkin suunnalla edistystä on jo tapahtunut. Syysaikataulukirjan ilmestyminen paljasti myös sellaisen karun tosiseikan, että ellei kiertue valmistu 13.8. mennessä, turpaan tulee - linjaston uudistuminen on sen verran tuhtia, että uusia kuvattavia kertyisi vähän liikaa (kalpea aavistus esim. HKL:n liityntäliikennetiedotteesta - oma juttunsa on sitten Jokerin aiheuttamat muutokset). Siispä tähtäämme selkeään tavoitteeseen: kahden viikon päästä viimeisetkin kuvat ovat verkossa. Enemmittä puheitta, tässä otoksia kantakaupungista:

  • 1A (kuvassa HKL 32) kääntyy Eirassa lähellä Munkkisaaren rajakylttiä. Kuvassa taka-alalla näkyvien teräskaiteiden takana on Kaivopuiston suuntaan johtava junarata, joka tosin on jo suljettu liikenteeltä. Radan viimeisellä ajokerralla mentiin tässäkin kohtaa vielä lättähatulla.
  • Länsisatamasta lähtevät monet Tallinnan suuntaan matkaavat laivat. Paikallista joukkoliikennettä hoidetaan linjaparilla 15/15A, josta perusmalli kulkee Ruoholahteen ja A-versio reissaa sataman ja Asema-aukion väliä. Satamassa lähdössä oleva m/s Galaxy tuhautti pihalle asialliset dieselsavut, kun 15A (Concordia 123) oli juuri lähtökuopissaan. Saman yhtiön yksilö 185 puolestaan poseerasi linjalla 15 ensin Ruoholahden päätepysäkillä F-Securen pääkonttorin merimaisemien äärellä ja sitten satamassa. 15A kuvattiin Elielinaukiolla jo viime kesänä.
  • Koskelasta Helsinginniemen länsireunalle matkaava 55/55A-pari oli kiertueen ensimmäisiä kuvauskohteita (ks. vuodatusta viime vuodelta) - mutta vain Koskelan päässä. Nämä eteläiset päät kuvattiin tänä aurinkoisena heinäkuun sunnuntaina, kun auringonottajat ensin valuivat 55A:han (HelB 9817) Hietaniemen päässä, ja sitten paria tuntia myöhemmin Tammelundin 17 odotteli linjan 55 kilvin kyytiläisiä Marian sairaalan edustalla.
  • Senaatintorilla taukopistettä pitävien 7A- ja 7B-kiertolaisten kuvaamisessa oli vähän mukana epäonneakin (ks. keväinen stadikierros). Uudella yrittämällä homma kuitenkin sujui ongelmitta. Tuloksena oli kakkoskuva 7B:stä (HKL 71 ja taustalla tuomiokirkko) sekä yliopiston päärakennusta vasten poseeraava 7A (HKL 106).
  • Rautatientorin pahnanpohjimmaiseksi jäi ruuhkalinja 67X, joka kuvassa on juuri saapunut aseman portaiden vierelle. Ja joo, bussia hädin tuskin näkee, mutta kyseistä toria - HelBinsinisestä nyt puhumattakaan - on sen verran tullut jo kuvattua, että valitsimme mielummin puuorientoituneen otoksen.
  • Hieman löyhästi tämän muun kierroksen paikkoihin liittyen haluamme vielä heittää soppaan Eläintarhasta napatut 3B:n (HKL 219) ja 3T:n (HKL 83). 3B itse asiassa poseeraa myös 3T:n kuvassa. Myöhemmissä keskusteluissa päädyimme olemaan sitä mieltä, että on suorastaan rikollisen epäselvää, että Siljan terminaalin edestä lähtevän raitiovaunun päätepysäkiksi ilmoitetaan "Eläintarha", vaikka eläintarhaa ei paikassa ole ikinä ollutkaan. Siinähän johdetaan turisteja suorastaan räikeästi harhaan!

Näillä kuvilla päästiin lukuihin 237/269 eli 88,1 prosenttiin. Kuvavirtaa on kuitenkin vielä jonkin verran julkaisematta, joten lisää on tulossa pikapuoliin. Stay tuned!

Posted by Jouni Heikniemi at 02:46 PM | Comments (0)

July 05, 2006

Muutama Munkkiniemestä

Viimeksi julkaistun kaupunkikierroksen kuvia olisi vielä lisääkin. Paljon on kuitenkin siitepölyä lentänyt ja vettä virrannut edellisen kuvasatsin jälkeen. Kamera on kyllä vinkunut; otoksia on nyt taas parikymmentä levyllä tallessa käsittelyä odottamassa. Julkaistaan tässä kuitenkin vanhempaa tuotantoa, eli tuolta huhtikuun loppupuolelta olevat muutamat Munkkiniemen kuvat.

Munkkiniemen aukio on kaupunginosan reunalla sijaitseva ruuhkainen risteys. Miljöö on kuitenkin varsin miellyttävä, sillä vieressä on sympaattinen Pikku-Huopalahti pastellinsävyisine rantakaupunginosineen. Toisella puolen taas avautuu meren ulappa sekä hiljattain Suomen vauraimmaksi luokitellun postinumeroalueen sisältävä Lehtisaaren ja Kuusisaaren muodostama maakaistale.

Noin liikenteellisestä näkökulmasta aukio on päätepysäkkinä kolmelle helsinkiläislinjalle: 52 (Connex 185), 52A (Connex 1089) ja 53 (Etelä-Suomen Linjaliikenne 707). Lisäksi samalla kääntöpaikalla pyörähtää kiertueeseen kuulumaton seutulinja 539. Ohi kulkevaa liikennettä on Tapiolan suuntaan enemmänkin; tähän palaamme jahka piipahdamme kuvausmatkalla Lehtisaaren merellisissä maisemissa.

Näiden julkaisujen jälkeen luvut ovat 227/269 eli 84,4 %. Todellisuudessa ollaan jo hieman päälle 90 pinnassa, kunhan vain kuvat saadaan verkkoon julki. Loppu häämöttää!

Posted by Jouni Heikniemi at 10:01 PM | Comments (0)