Kuluttajaviraston tämänpäiväisessä tiedotteessa kerrotaan kuluttajaviranomaisten yhteistyöverkoston ICPENin päivän mittaisesta tempauksesta, jossa siivottiin nettihuijauksia pois. Tarkoitus on hyvä, mutta saavutusten tasoa hieman laimentaa kuvaus toimenpiteistä: "Räikeimmin kuluttajansuojaa rikkoville kotimaisille internet-sivustoille lähetetään valvontakirjeitä, jossa kerrotaan markkinoinnin pelisäännöistä ja edellytetään yrityksiä muuttamaan sivustojaan."
Jos kyse olisi kuluttajansuojan (osittain jopa aidosti tulkinnanvaraisella) raja-aidoilla tanssahtelevista verkkokaupoista, tämä toimintamalli olisi hyvin puolustettavissa. Mutta toisaalla tiedotteessa kerrotaan arpajaishuijauksista ja vastaavista - siis enemmän tai vähemmän ammattihuijarien bisneksestä. Mitenköhän näissä tapauksissa auttaa se, että heitä valistetaan markkinoinnin pelisäännöistä? Toki kyse joiltain osin on hyvinkin selkeästi mm. kuluttajille suunnatusta tavarakaupasta, mutta osittain huijaustoiminta on kääritty puitteisiin, joihin takertuminen ei oikein tunnu kuluttajaviraston hommalta.
Tuntuu vähän epätarkoituksenmukaiselta, että kuluttajaviranomaiset keskittyvät huijausliiketoiminnan taltuttamiseen - tuon homman kuvittelisi enemmänkin kuuluvan poliisiviranomaisten toimialaan. Paljon merkittävämpiä substanssikannanottoja kuluttajaviranomaisilta tarvittaisiin muun muassa monissa pienissä verkkokauppariidoissa ja niistä kehittyneen sotkun selvittelyssä. Nettihuijausten osalta kuluttajien valistaminen lienee tehokkain keino, koska huijausten kitkentä verkosta on liian työlästä kuluttajaviranomaisia kykenevämmillekin tahoille. Onneksi tiedote sentään vähän yrittää valistaakin.
Posted by Jouni Heikniemi at 18.02.04 22:20